Poczuj lekkość każdego dnia

2016-05-25
Poczuj lekkość każdego dnia

Zaburzenia funkcjonowania układu pokarmowego

W dobie żywności wysoce przetworzonej znaczna część ludzi cierpi na zaburzenia funkcjonowania układu pokarmowego. Wszechobecny stres, zbyt szybkie tempo życia, nieprawidłowe nawyki żywieniowe to główne przyczyny problemów gastrycznych. Szczególnie częstą dolegliwością, związaną zwykle z nieprawidłowymi nawykami żywieniowymi, są zaparcia. Cierpi na nie obecnie aż około 60% kobiet i 25% mężczyzn. Częste zaparcia mogą być przyczyną rozwoju groźniejszych chorób, zatem nie wolno ich lekceważyć. Aby im zapobiegać często wystarczy jedynie zmiana diety lub jej uzupełnianie preparatami błonnikowymi opartymi na naturalnych roślinnych składnikach wspomagających pracę jelit.

Czym są zaparcia?

Spożywanie błonnika

Zaparcie to najczęściej zespół kilku objawów: mniej niż 3 wypróżnienia na tydzień, stolec o twardej konsystencji, niepełne wypróżnienie, wzmożone i często bolesne parcie. Innymi słowy, zaparcie to utrudnione lub systematycznie niedostateczne wydalanie kału. Podstawowymi objawami zaparć są: zaburzenia czynności ruchowych (motoryki) jelit i zmniejszona potrzeba wydalania kału. Należy pamiętać o codziennej zbilansowanej diecie dostarczającej odpowiednie ilości błonnika pokarmowego i płynów. Dietę ubogą w warzywa i owoce należy uzupełniać o preparaty błonnikowe oparte na składnikach wpływających na zwiększenie masy stolca i jego zmiękczenie. Przy przyjmowaniu preparatów błonnikowych nie wolno zapominać o piciu odpowiednio dużej ilości płynów w ciągu dnia.

Nasza dieta powinna być bogata w błonnik pochodzący z różnych roślin oraz w związki pomagające w utrzymaniu równowagi mikroflory jelitowej. Błonnik stosowany w wielu preparatach uzyskiwany jest np. z babki jajowatej czy lnu mielonego. Preparaty takie zawierają też często prebiotyki ? związki będące pożywieniem dla żywych kultur bakterii, takie jak inulina i inne fruktooligosacharydy.

Czy warto iść w zaparte?

Zaparcia mogą występować u każdego, jednak najczęściej dotykają kobiet i osób starszych. Częste przyczyny zaparć to między innymi:

  • złe nawyki żywieniowe;
  • nieuporządkowany tryb życia ? nieregularne spożywanie posiłków, jedzenie ?w biegu?, stres;
  • siedzący tryb pracy ? siedzenie w jednej pozycji to brak bodźców mechanicznych, a to nie pozwala na prawidłowe transportowanie treści pokarmowej przez jelita;
  • przyjmowanie leków ? środki przeciwbólowe oraz niektóre leki stosowane w leczeniu nadciśnienia tętniczego i chorób serca mogą zaburzać pracę jelit;
  • zmiana budowy jelit lub ich najbliższych organów, która utrudnia normalny ruch zawartości jelita w kierunku doodbytniczym.

Jak jeszcze walczyć z zaparciami?

  • włącz do swojego jadłospisu jabłka (przynajmniej 1-2 dziennie, razem ze skórką) lub grejpfruta wraz z białymi błonkami (na ok. 30 min przed posiłkiem);
  • zimą dodaj do diety owoce suszone - możesz zalać je ciepłą wodą i pić napar, zmieszać je z jogurtem lub spożywać same owoce;
  • warto sięgać po produkty spożywcze, w których znajdziemy bakterie probiotyczne, takie jak: kefir, maślanka, jogurt, kiszona kapusta czy ogórki kiszone;
  • pamiętaj o utrzymaniu zrównoważonego odżywiania i prowadzeniu zdrowego trybu życia.

Światowa Organizacja Zdrowia (WHO) zaleca spożywanie 20-40 g błonnika dziennie1.

Warto zacząć od zmodyfikowania diety lub wzbogacenia jej w preparaty oparte na naturalnych składnikach roślinnych, zamiast od razu sięgać po leki o działaniu przeczyszczającym. Dobre preparaty wspomagające trawienie, oparte na roślinnych składnikach dostarczających odpowiednie ilości błonnika, przyczynią się do prawidłowego funkcjonowania jelit. Po takie preparaty możemy sięgać często i korzystać z nich przez długi czas

1 BOJAROWICZ Halina, DŹWIGULSKA Paulina. ?Suplementy diety. Część II. Wybrane składniki suplementów diety oraz ich przeznaczenie.? Hygeia 47.4 (2012): 435.

Pokaż więcej wpisów z Maj 2016
Google+
Strona korzysta z plików cookie w celu realizacji usług zgodnie z Polityką dotyczącą cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do cookie w Twojej przeglądarce.
Zamknij