Witamina D - Około 90% osób w Polsce jest w grupie ryzyka związanej z brakiem witaminy D

Witamina D wykazuje wiele korzyści dla organizmu człowieka i pełni wiele kluczowych funkcji, między innymi: pomaga w prawidłowym wchłanianiu i wykorzystywaniu wapnia i fosforu oraz prawidłowym funkcjonowaniu mięśni i układu odpornościowego. Ponadto pomaga w utrzymaniu prawidłowego poziomu wapnia we krwi oraz zdrowych kości i zębów, a także uczestniczy w procesie podziału komórek.

Jej niedobory mogą mieć poważne konsekwencje dla zdrowia. Długotrwałe niedobory witaminy D skutkują zaburzeniami gospodarki wapniowo-fosforowej , osteopenią, osteoporozą, krzywicą u dzieci, a także pośrednio mogą sprzyjać rozwojowi wielu chorób:  choroby wieńcowej, nadciśnienia tętniczego, cukrzycy, astmy, stwardnienia rozsianego, niewydolności serca, chorób autoimmunologicznych, nowotworów.

Witamina D przedostaje się do układu krążenia dwiema drogami – z przyjmowanym pożywieniem lub na drodze syntezy skórnej pod wpływem promieniowania słonecznego UV. Jeżeli mieszkasz w Polsce, to właśnie ze względu na geograficzne położenie, niedostateczna ilość światła słonecznego docierającego do skóry, będzie najważniejszą przyczyną niedoborów witaminy D.  Tylko nieznacznie ekspozycja skóry na słońce w okresie od wczesnej wiosny do późnego lata, może zapewnić syntezę witaminy D w skórze. W pozostałych miesiącach, konieczna jest jej suplementacja preparatami zawierającymi łatwo przyswajalną witaminę D, np.: D-Vitum Forte 2000 j.m.

Dodatkowo jeżeli stosujesz blokery promieni słonecznych w postaci kremów z filtrami UV i spędzasz mało czasu na świeżym powietrzu, a także nie dbasz o spożywanie odpowiedniej ilości pokarmów bogatych w witaminę D, to jesteś w grupie osób, którym grożą niedobory.

Źródła witaminy D w pożywieniu

W pokarmie witamina D może znajdować się pod dwiema postaciami:

  • witamina D2 (ergokalcyferol) - występująca w roślinach, drożdżach  i grzybach
  • witamina D3 (cholekalcyferol) – występująca w tłustych rybach morskich, jajach, serach.

 

Jak oznaczyć poziom witaminy D i kiedy rozpocząć suplementację?

Aby przekonać się czy przyjmowanie preparatów z witaminą D (np. D-Vitum Forte 2000 j.m.) jest konieczne, należy przeprowadzić badania diagnostyczne oznaczające poziom 25(OH)D we krwi. Można je wykonać odpłatnie bez skierowania od lekarza, w większości laboratoriów diagnostycznych, w Twoim mieści.

Jeżeli wynik stężenia 25(OH)D w surowicy będzie poniżej 20 ng/ml, zwłaszcza w okolicach 10 ng/ml, grozi to ciężkimi niedoborami i wymaga leczenia deficytu, aż do uzyskania optymalnego poziomu. Jeżeli wynik będzie się mieścił w przedziale 30-60 ng/ml to jest to optymalne zaopatrzenie w witaminę D i należy rozważyć ponowne badanie poziomu 25(OH)D we krwi po kilku miesiącach.

Zalecana dzienna dawka witaminy D

Według wytycznych suplementacji witaminą D dla Europy Środkowej, rekomendowana dawka dla zdrowych osób dorosłych wynosi 800-2000 jednostek witaminy D (20-50 µg) dziennie. W szczególny sposób dotyczy to kobiet w ciąży, karmiących piersią oraz osób starszych, które są szczególnie narażone na niedobory.

Około 90% osób w Polsce jest w grupie ryzyka związanej z brakiem witaminy DZnalezione produkty - 1 do 12 (łącznie 12)
Sortuj po:
Widoki
Sortuj po:
Widoki normallist
Google+
Strona korzysta z plików cookie w celu realizacji usług zgodnie z Polityką dotyczącą cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do cookie w Twojej przeglądarce.
Zamknij